Informations filmredaktør anbefaler: Cave of Forgotten Dreams
Artikelen er knyttet til filmen ’Cave of Forgotten Dreams’
Christian Monggaard er filmredaktør på Dagbladet Information. Han anbefaler dokumentaren ’Cave of Forgotten Dreams’ (2010) af Werner Herzog.
Hvad handler filmen om?
»I ‘Cave of Forgotten Dreams’ rejser filmskaberen Werner Herzog ned i en hule fuld af menneskehedens ældste kunstværker i et forsøg på at finde ud, hvad hulemalerierne kan fortælle os om vores civilisation og oprindelse«.
Werner Herzog er kendt som en af samtidens mest frygtløse opdagelsesrejsende. Hvad drager ham mod Chauvet-hulen i Sydfrankrig?
»Filosoffen Friedrich Nietzsche har engang sagt, at hvis man stirrer for længe ned i afgrunden, så stirrer afgrunden tilbage i en. Herzog kan godt lide at udfordre sig selv og bogstavelig talt gå helt til kanten. Når han sænker sig ned i dybet til hulemalerierne, så er det i fascinationen af mørkets mysterium. Man har altid på fornemmelsen, at Herzog nok skal finde frem til et eller andet vanvittigt på sin rejse«.
Hvorfor har du valgt en film af Werner Herzog?
»Jeg er fascineret af ham som filmskaber, men også som person, fordi han er så særegen. Han har en fantastisk, særpræget fortællerstemme – med tyk, tysk accent – som giver hans film et personligt præg. Hver gang han kaster sig over et nyt emne i en film, er det lige så meget en eksistentiel undersøgelse af ham selv. Jeg er overbevist om, at der ligger et helt selvportræt spredt ud over hans oeuvre«.
"Når nogle dykker dybt ned under havets overflade eller trænger ind i en hemmelighedsfuld hule, er det sitrende spændende. ‘Cave of Forgotten Dreams’ føjer endnu en vigtig brik til den menneskelige eksistens i det store puslespil, som Herzog er ved at lægge.
Hvordan adskiller fortællerstemmen sig?
»Herzogs fortællerstemme nøjes ikke med at berette om det, han ser, eller levere nøgterne historiske fakta om hulemalerierne, i stedet filosoferer og fabulerer han over, hvem der har lavet dem, hvorfor de er her, og hvad vi kan bruge dem til i dag. Når han graver sig ned i menneskets fortid, så er det en afsøgning af civilisationshistorien. I ‘Cave of Forgotten Dreams’ trækker Herzog tråde helt tilbage til de tidligste mennesker, som begyndte at fortælle historier og meddele sig i billeder«.
‘Cave of Forgotten Dreams’ er optaget i 3D. Hvordan bruges teknologien?
»Vi er vant til, at 3D er ensbetydende med rumskibe, superhelte eller stor, amerikansk underholdning. Men i dette tilfælde har Herzog slæbt et håndholdt 3D-kamera med ned i en mørk hule. Effekten vækker hulemalerierne til live, så figurerne springer frem i hovedet på publikum. Man får fornemmelsen af, at de lever, og at historien lever. Vægmalerierne er ikke bare noget, som blev lavet for tusindvis af år siden, det er også forbindelsen mellem os og fortiden«.
Herzog synes konstant at være på jagt efter uudforskede områder på atlasset. Hvad er fascinerende ved den tilgang?
»Der er ikke ret mange hvide pletter tilbage på landkortet i dag. Når nogle dykker dybt ned under havets overflade eller trænger ind i en hemmelighedsfuld hule, er det sitrende spændende. ‘Cave of Forgotten Dreams’ føjer endnu en vigtig brik til den menneskelige eksistens i det store puslespil, som Herzog er ved at lægge«