I'm So Sorry
Forladte, radioaktive landskaber og ruiner af nedsmeltede kraftværker rummer en hjemsøgende kraft i et kritikerrost billedværk rigt på tankestof, fra ét af den kinesiske kunstfilms største navne.
Fra Fukushima til Tjernobyl og videre til de vældige klippehuler i Finland, hvor radioaktivt affald skal deponeres i årtusinder. Den kinesiske auteur Zhao Liang (‘Behemoth’) er rejst ud i verden for at undersøgem, hvordan atomkraft former landskaber og menneskelivene i dem. Sparsom på dialog, storslået og kuldslående i sine majestætiske billeder: Vi er overladt til os selv med spørgsmålet om, hvorvidt atomenergi er fremtiden, eller om de nukleare energikilder hører en fejlslagen fortid til. Men skalaen er svimlende, og det samme er det filosofiske vingefang i Zhao Liangs sublime billedværk, der samtidig opholder sig ved nogle af de mennesker, der fortsat arbejder og lever i de katastroferamte områder.
Mere viden
Bliv klogere på diskussionen om atomkraft