Music
Angela Shanelecs gådefulde og elliptiske genfortolkning af myten om Kong Ødipus er et af det sidste års største filmkunstneriske værker. Et dybt originalt højdepunkt i den kunstneriske karriere hos et af Berlinerskolens mest singulære navne.
Tyske Angela Schanelec har siden 90’erne udviklet sin helt egen ‘less is more’-poetik, hvor hun i sine æstetisk raffinerede spillefilm fjerner så meget af fortællingen, at de mest prosiaske scener fra hverdagen opnår en minimalistisk mystik. Med ‘Music’ har hun skabt et højdepunkt ikke blot i sin egen karriere, men i moderne filmkunst i det hele taget. En spillefilm baseret på myten om Kong Ødipus med et himmelhøjt abstraktionsniveau og en billedside, som må høre til de smukkeste i nogen film i dag. Hvor elliptisk og gådefuld den end fremstår, lykkes ‘Music’ på nærmest mirakuløs vis at være krystalklar og åben. Handlingen kort fortalt: Jon blev forladt i de græske bjerge, da han var spæd og har aldrig kendt hverken sin mor eller far. Men da han efter en tragisk ulykke ender i spjældet, møder han fængselsvagten Iro, der viser en besynderlig moderlig interesse for ham. Hun optager musik til Jon, der langsomt er i gang med at miste sit syn. Men for hvert tab, han oplever, vil han også vinde noget.
En musikalsk milepæl fra et af europæisk films mest originale navne, og en af årets absolut mest fortryllende film.