PARA:DOX

Login

Opret ny profil

Opret en gratis profil for at få adgang til dokumentarfilm fra hele verden og et stort vidensunivers med podcasts, artikler, talks og mere. Ingen binding eller fast abonnement.

PARA:DOX

Anmeldelser: Hvad sagde kritikerne?

22.11.2022Lars Skovgaard Laursen
like-icon
Føj til favoritter
Artiklen er knyttet til filmen 'A Thousand Fires'

I 2021 leverede Myanmar et af årets store, kritikerroste festivalhits med ‘A Thousand Fires’. Ved premieren blev instruktøren Saeed Taji Farouky belønnet med kritikerprisen på den 74. udgave af Locarno Film Festival. Sidenhen har filmen fundet vej til et utal af festivaler rundt om i verden og fået positiv omtale i medierne.

Anmelder Neil Young skrev følgende om filmen på det britiske filmsite Screen Daily:

"Den palæstinensisk-britiske dokumentarist Saeed Taji Faroukys ‘A Thousand Fires’ giver et glimt af den globale olieindustri, i et univers langt fra ’Dallas’, ’Giant’ og ’There Will Be Blood’, som i stedet fokuserer på en meget lille og vanskelig arbejdsgang for håndværkere på landet i Myanmar. Et empatisk fluen-på-væggen-værk, som løftes af kreative strejf fra instruktørens fantasi.

I de seneste år er uafhængige og selvbestaltede olieboringer vokset frem over hele Myanmar. Men arbejdernes metoder er forældede og usikre. Ved hjælp af håndkraft får de petroleum til at flyde fra undergrunden. De usikre og farlige arbejdsgange er blevet almindelige i provinsen. På trods af at dokumentaren skildrer et samtidigt Myanmar, så er udvindingsmetoderne mere end 100 år gamle.

’A Thousand Fires’ er mere end en etnografisk film om forholdene for en arbejderfamilie i Magway-regionen, det er også et visuelt dragende portræt af industrien. Kritiker Leonardo Goi har fremhævet fascinationskraften ved olien som et æstetisk objekt i sin anmeldelse for The Film Stage:

"Olien sprøjter gennem lærredet i et kalejdoskop af farver, en umulig smuk vision af formskiftende nuancer, en mumlen fra jordens indre. Det er ægteskabet mellem lyd og billeder, der forvandler olien fra naturressource til magisk mikstur.

Det samme fokus på filmens visuelle eksplosivitet, finder vi i Vladan Petkovic’ anmeldelse i filmportalen Cineuropa:

"Flammen er filmet på samme måde som David Lynch filmede atomeksplosionen i 'Twin Peaks: The Return', som om seeren var i centrum af ilden. Men selv om denne dokumentarfilm fra Myanmar er visuelt fantastisk, så er det dens intime portræt af en familie, som bærer historien.

Gennem kameraets linse krystalliseres kløften mellem fortid og nutid, forældre og børn. ’A Thousand Fires’ er nemlig også en fortælling om en familie, som står på hver sin side af historien. Mens forældrene hænger fast i fortidens traditioner, søger børnene mod en mere global og moderne verden. På trods af filmens stedsspecifikke fokus, er historien om generationskløften almen. Eller som Vladan Petkovic fortsat skriver:

"Filmens intimitet giver seeren mulighed for at reflektere over betydningen af forældreskab og familie, og det er slående, hvor let det er at føle med disse mennesker, der kommer fra en helt anden civilisatorisk baggrund.
PARA:DOX

Login

Opret ny profil

Opret en gratis profil for at få adgang til dokumentarfilm fra hele verden og et stort vidensunivers med podcasts, artikler, talks og mere. Ingen binding eller fast abonnement.

Er du lærer og gerne vil bruge PARA:DOX i din undervisning, skal du oprette en undervisningsprofil.

PARA:DOX

Login

Opret ny profil

Opret en gratis profil for at få adgang til dokumentarfilm fra hele verden og et stort vidensunivers med podcasts, artikler, talks og mere. Ingen binding eller fast abonnement.

info-icon