White Cube
Et provokerende opgør med kolonialismen i Congo i både kunstens og kapitalens navn, der vender udbytning og udnyttelse på hovedet.
I kreativt samarbejde med lokale bønder iværksætter den hollandske kunstner Renzo Martens et projekt, der skal gøre op med (neo)kolonialismen i Congo. Han vil bygge et galleri, der kan kortslutte pengestrømmen ud af landet.
Martens er ikke den første hvide mand, der ankommer til Congo med en plan, og det prøver han heller ikke på at skjule i det næsten 10 år lange projekt. Hans provokerende strategi er tværtimod at spille kapitalismens (og kunstverdenens) spil, blot med omvendt fortegn og med de lokale bønder som vindere.
Men det handler ikke kun om penge. Selvstændigheden, værdigheden og magten over ens eget selvbillede er også på spil i en kompleks, men dybt engagerende film med tillid til ens egen dømmekraft. Når kunstneren Matthieu Kasiama på vegne af hele gruppen rejser med Martens til New York for at udstille og sælge deres værker, er der imidlertid ingen tvivl: Kunst kan faktisk skabe forandring, også i en neo-liberal verdensorden, hvor alt er produkter.
‘White Cube’ er selv et værk i feltet mellem dokumentarfilm og samtidskunst, og en intervention helt ind i hjertet af de kulturelle institutioner, der aldrig fuldt ud har kappet båndene til kolonialismen.