The Eclipse
En eksileret filmskaber vender sit analoge filmkamera mod sin familie i ex-Jugoslavien i et værk om, hvordan en mørk fortid fortsat er aflejret i nuet.
Den 11. august 1999 var det meste af Europa optaget af den totale solformørkelse, som i et øjeblik indhyllede Jorden i mørke. Men i Serbien var folk optaget af at barrikadere sig i deres hjem og i beskyttelsesrum af frygt for mørket.
Filmskaberen Nataša Urban vender tilbage til formørkelsen som motiv og metafor i sin paradoksalt billedskønne og eftertænksomme film om sin egen opvækst under krigen i det ex-Jugoslavien, som hun i ‘The Eclipse’ rejser tilbage til for at samle fortællinger og anekdoter fra sin familie og sine bekendte. Et bomuldsgardin i vinden på en forårsdag, en frodig skovbund. Krigen er langt væk – eller er den?
Optaget på analoge 16mm-billeder med en kunstners blik for hvordan fortidens spor fortsat er aflejret i nutiden – både fysisk og mentalt – skaber Urban et rigt, eksistentielt billedværk af en stilfærdig, filosofisk tyngde, som er sjælden og dyrebar. Som når hendes far vandrer rundt i de overdådige landskaber, mens man hører ham læse op fra sine journaler over de vandringer, han foretog, mens krigen endnu stod på.
Vinder af hovedkonkurrencen på CPH:DOX 2022.
Mere viden
Bliv klogere på kulturarv og Serbiens rolle i EU